Analisis Swot dalam Menentukkan Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Volume Penjualan Kedai Kubo Kopi dalam Perspektif Bisnis Islam (Studi pada Kedai Kubo Kopi di Bandar Lampung)

Authors

  • Beatricca Shinta Azzahra Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Fatih Fuadi Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Liya Ermawati Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.61132/eksap.v2i3.1002

Keywords:

SWOT Analysis, Coffee Shop, Marketing Strategy, Sales Volume

Abstract

This study aims to analyze the internal and external conditions of Kedai Kubo Kopi in Bandar Lampung using the SWOT approach and identify priority factors in marketing strategies to increase sales volume. A qualitative approach was used through interviews with owners, employees, and customers to obtain relevant data. The results of the SWOT analysis show that Kedai Kubo has strengths in high-quality manual brew coffee products, affordable prices, strategic location, friendly service, and attractive interior design. Its weaknesses include limited product variety, low profit margins, limited space during peak hours, dependence on digital promotions, and inadequate staff. Opportunities that can be utilized are the increasing public interest in quality coffee, potential collaboration with influencers, the growth of the coffee market in Indonesia, and the use of social media. The threats faced are competition from large coffee shops and franchises, fluctuations in raw material prices, changes in coffee consumption trends, and reputation risks due to inappropriate promotions. These findings indicate that Kedai Kubo Kopi needs to maximize existing strengths and opportunities, as well as overcome weaknesses and mitigate threats to increase sales volume effectively.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aan Anshori. (2016). Digitalisasi ekonomi syariah. Jurnal Ekonomi Keuangan dan Bisnis Islam, 7(1), 5.

Abdullah, A., & Kasmi, M. (2020). Aplikasi teknologi Program Pengembangan Produk Unggulan Daerah (PPPUD); Produksi ikan hias Karang Lestari di Pulau Barrang Lompo, Makassar, Sulawesi Selatan. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(4), 708–714.

Abidin, Z., Harahab, N., & Asmarawati, L. (2017). Pemasaran hasil perikanan. Universitas Brawijaya Press.

Alfarisi, S. (2022). Penentuan strategi pemasaran untuk meningkatkan penjualan paku kapal di UD. Jaya Sakti (Disertasi, Universitas Islam Sultan Agung).

Anisah. (2020). Strategi pemasaran dalam meningkatkan penjualan produk busana Muslim di Pasar Aceh (Skripsi, tidak diterbitkan). Aceh.

Departemen Agama Republik Indonesia. (2017). Al-Qur’an dan terjemahannya. PT Suara Agung.

Haninda, R. N., Indriyani, N. D., & Qurratu’ain, I. M. (2022). Analisis SWOT dalam menentukan strategi pemasaran Kedai Warung Kopi 777 Surabaya. Yos Soedarso Economics Journal (YEJ), 4(1), 2. https://ejurnal.uniyos.ac.id/index.php/ysej-server

Haque-Fawzi, M. G., Iskandar, A. S., Erlangga, H., Nurjaya, & Sunarsi, D. (2021). Strategi pemasaran: Konsep, teori dan implementasi. Pascal Books.

Hidayatullah, A. R. (2019). Usulan strategi pemasaran UKM Bu Muzana dengan penggunaan metode analisis SWOT, matriks IFE dan EFE, dan Analytical Hierarchy Process (Studi kasus: UKM Bu Muzana) (Disertasi, Universitas Muhammadiyah Gresik).

Hopyta, A. (2022). Pelaksanaan program pemberdayaan masyarakat kegiatan budidaya ikan di Desa Kampung Baru Sentajo Kabupaten Kuantan Singingi (Disertasi, Universitas Islam Riau).

Kartajaya, H., & Sula, M. S. (2016). Syariah marketing. Mizan.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2009). Prinsip-prinsip pemasaran (Edisi ke-12). Penerbit Erlangga.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2008). Manajemen pemasaran (Edisi ke-13, Jilid 1). Penerbit Erlangga.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Marketing management (14th ed.). Pearson Education.

Lestari, B. (2017). Penerapan metode Analytical Hierarchy Process (AHP) dalam sistem penunjang keputusan untuk menentukan pegawai yang berprestasi (Studi kasus Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kab. Pringsewu). Prosiding KMSI, 2(1).

Muhtarom, A., Syairozi, I., & Wardani, N. D. (2022). Analisis persepsi harga, kualitas pelayanan, customer relationship marketing, dan kepercayaan terhadap peningkatan penjualan dimediasi loyalitas pelanggan pada UMKM Ayam Potong Online ELMONSU. Jesya (Jurnal Ekonomi dan Ekonomi Syariah), 5(1), 743–755.

Prakoso, A. B., Negoro, N. P., & Persada, F. S. (2017). Analisis strategi pemasaran produk kosmetik Wardah dengan pendekatan SWOT – AHP (Analytic Hierarchy Process). Jurnal Sains dan Seni ITS, 6(1), 62–67.

Raharjo, D. (2016). Etika ekonomi dan manajemen. Tiara Wacana.

Rangkuti, F. (2016). Analisis SWOT: Teknik membedah kasus bisnis. Gramedia Pustaka Utama.

Rositawati, D. N. (2019). Kajian berpikir kritis pada metode inkuiri. Dalam Prosiding SNFA (Seminar Nasional Fisika dan Aplikasinya) (hlm. 74–84).

Shidiq, U., & Choiri, M. (2019). Metode penelitian kualitatif di bidang pendidikan. Journal of Chemical Information and Modeling, 54.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian bisnis: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, kombinasi, dan R&D. Penerbit CV. Alfabeta.

Suwandi, E., Andriani, M., & Irawan, H. (2023). Proposed marketing strategy to increase service sales using the SWOT - Analytic Hierarchy Process method (Case study at The Ganteng Barber, Langsa City). JURUTERA – Jurnal Umum Teknik Terapan, 10(1), 1–9.

Downloads

Published

2025-05-27

How to Cite

Beatricca Shinta Azzahra, Fatih Fuadi, & Liya Ermawati. (2025). Analisis Swot dalam Menentukkan Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Volume Penjualan Kedai Kubo Kopi dalam Perspektif Bisnis Islam (Studi pada Kedai Kubo Kopi di Bandar Lampung). Ekonomi Keuangan Syariah Dan Akuntansi Pajak, 2(3), 10–30. https://doi.org/10.61132/eksap.v2i3.1002

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.