Analisis Deskriptif Pemahaman Bahasa Inggris di Kalangan Pelaku UMKM dalam Industri Keuangan Syariah di Jepara
DOI:
https://doi.org/10.61132/eksap.v2i1.792Keywords:
SMEs, English, Sharia FinanceAbstract
This research aims to analyze the level of English proficiency among Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) in Kecapi, Jepara, in the context of Islamic finance. English proficiency becomes important because many documents and information related to Islamic financial products are conveyed in English. The research method used is descriptive qualitative with data collection through questionnaires distributed to 50 MSME actors. The research results show that the majority of MSME actors (60%) have a limited understanding of English, while only 15% are able to communicate effectively in the context of international business. Although 70% of respondents recognize the importance of English proficiency to access Sharia financial services, they face obstacles in accessing relevant training. These findings indicate the need for English language training programs that align with the business needs of SMEs, particularly in the sharia finance sector. This research provides practical implications in the form of strategic recommendations for Islamic financial institutions and local governments to support the improvement of English language proficiency among MSME actors, in order to strengthen their competitiveness at the local, national, and international levels.Downloads
References
Agustiani, A., Maryantina, M., & Syaiful, S. (2023). Analisa Kebutuhan Bahasa Inggris untuk Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Inggris bagi Pelaku UMKM di Kampung Bandar Kota Pekanbaru. Journal on Education, 05(03).
Bakrie, R. R., Atikah Suri, S., Nabila, Sahara, A., H Pratama, V., & Firmansyah. (2024). Pengaruh Kreativitas UMKM Serta Kontribusinya Di Era Digitalisasi Terhadap Perekonomian Indonesia. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 16(2), 82–88. https://doi.org/10.55049/jeb.v16i2.308
Febrianto, D., & Fatmasari, F. (2022). KORESPONDENSI BISNIS DALAM PERDAGANGAN INTERNASIONAL: BAGAIMANA PERANNYA TERHADAP KINERJA FREIGHT FORWARDER? Jurnal Sosial Humaniora, 13(2). https://doi.org/10.30997/jsh.v13i2.6457
Haryono, P. (2024). Konsep Dasar Model dan Strategi Pembelajaran Bahasa Inggris. Yogyakarta: Selat Media.
Juliarta, I. M., & Wirawan, I. G. N. (2021). Pelatihan Bahasa Inggris Dasar Bagi Warga Babakan Canggu, Badung-Bali. GLOBAL ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1). https://doi.org/10.51577/globalabdimas.v1i1.72
Khasanah. (2023). Peran UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) Guna Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Demagogi: Journal of Social Sciences, Economics and Education, 1(1). https://doi.org/10.61166/demagogi.v1i1.2
Kustanti, R. (2022). Pengembangan UMKM Berbasis Ekonomi Kreatif di Kabupaten Jepara. Jurnal Ekobistek. https://doi.org/10.35134/ekobistek.v11i3.366
Listifa, W., & Suyono, N. A. (2021). ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PENGGUNAAN INFORMASI AKUNTANSI PADA USAHA MIKRO KECIL DAN MENENGAH. Journal of Economic, Business and Engineering (JEBE), 2(2). https://doi.org/10.32500/jebe.v2i2.1742
Ludji, I., & Hambandima, E. S. N. (2020). PKM PEMBERDAYAAN KELOMPOK PENGGERAK PARIWISATA MELALUI PELATIHAN BAHASA INGGRIS DI KAWASAN WISATA PANTAI LIMAN, PULAU SEMAU- KABUPATEN KUPANG, NUSA TENGGARA TIMUR. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(3). https://doi.org/10.31004/cdj.v1i3.1111
Prasetya, R. E., Syarif, A., & Lydiani, S. (2022). PELATIHAN KETRAMPILAN PENGUASAAN TEKNOLOGI, KOMUNIKASI BAHASA INGGRIS DAN KETAHANAN MENTAL UNTUK KELOMPOK UMKM KARANG TENGAH. Jurnal Warta Desa (JWD), 4(3). https://doi.org/10.29303/jwd.v4i3.195
Putra, D. M., & Suharto, R. P. (2022). Pembuatan Vlog Bisnis oleh Mahasiswa Bahasa Inggris sebagai Model Pembelajaran Online Mata Kuliah Speaking. Jurnal Terapan Pendidikan Dasar Dan Menengah, 2(4). https://doi.org/10.28926/jtpdm.v2i4.683
Ramadani, & Hasibuan, S. (2022). Peran Kemampuan Bahasa Inggris untuk Meningkatkan Confidence Pasar Internasional dalam Penjualan Produk Lokal pada UMKM Sumatera Utara. Seminar Nasional Sosial Humaniora Dan Teknologi.
Ramdhan, M. (2021). Metode Penelitian. Surabaya: Cipta Media Nusantara.
Saputri, N. A. S., Riniati, W. O., Haddar, G. Al, Sinaga, J., Yulis, D. M., & Harahap, M. A. K. (2023). Membangun Kesadaran Masyarakat Akan Pentingnya Pendidikan, Kesehatan, Dan Pengembangan UMKM Pada Masa Pandemi. Jurnal Pengabdian West Science, 2(02). https://doi.org/10.58812/jpws.v2i02.233
Sari, V. D. A. (2020). Pelatihan Bahasa Inggris Business Letter Writing untuk Meningkatkan Daya Saing Pelaku UMKM dalam Pemasaran Produk Di Bisnis Global. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 3(2). https://doi.org/10.29407/ja.v3i2.13663
Sudirman, Hidayat A, N., & Rahman, A. (2022). Pengaruh Tingkat Suku Bunga Dan Jumlah Uang Beredar Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Indonesia. Al- Buhuts, 18.
Sukma Pratiwi, A., & Hidayah, R. (2023). The Influence of Corporate Social Responsibility in Mediating Relationships Green Accounting on Financial Performance. Management Studies and Entrepreneurship Journal, 4(5).
Tambunan, T. T. H. (2021). UMKM Di INDONESIA: Perkembangan, Kendala, dan Tantangan. Jakarta: Prenada.
Wahyuni, E. S., Azhari, C., Hambalah, F., & Widihartanti, T. (2022). PENINGKATAN STRATEGI PEMASARAN PRODUK MELALUI LITERASI BAHASA DI DESA WISATA KALANGANYAR. Jurnal Pengabdian Masyarakat Pesisir. https://doi.org/10.30649/jpmp.v1i1.81
Warnida, Y., & Yustati, H. (2024). Lembaga Keuangan Syariah. Bengkulu: CV Brimedia Global.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ekonomi Keuangan Syariah dan Akuntansi Pajak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.