Analisis Pendapatan dan Margin Pemasaran Usaha Ekspor Karang Hias di PT. Agung Aquatic Marine Denpasar Bali
DOI:
https://doi.org/10.61132/keat.v1i3.293Keywords:
Income, Export Business, Marketing Margin, Ornamental CoralAbstract
Indonesia's 2.5 million hectares of coral reefs include 569 species, or about 67% of the world's 845 coral species. One of the companies engaged in the export business of ornamental corals is PT Agung Aquatic Marine located in Bali province. This study aims to determine the costs, revenues and marketing margins of ornamental coral export business at PT Agung Aquatic Marine, Denpasar Bali. This research uses descriptive quantitative. Data analysis used is income analysis, marketing margin and marketing efficiency. The results showed that the costs incurred amounted to Rp2,472,069,157 so that the revenue earned was Rp822,355,543, There are two types of marketing margins used in the sale of ornamental coral euphyllia type, the first from fishermen to exporters and then to consumers which totaled Rp2,078,202, while the second from suppliers and then to exporters after that to consumers amounting to Rp2,017,637. The efficiency level of Marketing channel I is 13.1% and marketing channel II is 5.7%. So it can be seen that obtaining high margins and profits is Marketing channel I. While the one with the most efficient marketing is Marketing channel I. While the one with the most efficient marketing is Marketing Channel II.
Downloads
References
Adiputra, M.S. et al. 2021, Metodologi Penelitian Kesehatan, Yayasan Kita Menulis, Medan.
Annisa, N. (2019). Analisis Biaya Produksi dan Profitabilitas pada PT. Maruki Internasional Indonesia. universitas Muhammadiyah Makassar.
Ayu, A. (2019). Analisis Penyusutan Aktiva Tetap menurut PSAK No.16 dan UU Perpajakan pada PT. Perkebunan Nusantara XIV Gula Takalar. Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Nobel Indonesia. Makassar.
Bahira. (2018). Analisis Pendapatan Dan Kelayakan finansial Usaha Karang Hias Ekspor Di PT. Banyu Biru Sentosa DKI Jakarta (Vol. 6). Politeknik Pertanian Negeri Pangkep.
Beritabali. (2019). Potensi Bisnis Karang Hias Hasil Budidaya Mencapai Rp 40 Miliar Per Bulan. Retrieved from https://www.beritabali.com/news/read/potensi-bisnis-karang-hias-hasil-budidaya-mencapai-rp-40-miliar-per-bulan
Durotunasha, Z. A., Sutanto, S., Haliim, F. N. Al, Izzatunnisa, Y., & Putri, N. A. (2023). Perbandingan Kondisi Terumbu Karang pada Zona Pemanfaatan Wisata Bahari dan Zona Perikanan Tradisional di Pulau Kumbang , Taman Nasional Karimunjawa. Jurnal of Marine Research, 12(3), 501–510.
Herjuna, W. (2021). Mengenal Penyusutan Aset Tetap. Retrieved from https://www.djkn.kemenkeu.go.id/kpknl-surakarta/baca- artikel/14589/Mengenal-Penyusutan-Aset-Tetap.html.
Kai, Y., Baruwadi, M., & Tolinggi, W. K. (2016). Analisis Distribusi Dan Margin Pemasaran Usahatani Kacang Tanah Di Kecamatan Pulubala Kabupaten Gorontalo. AGRINESIA : Jurnal Ilmiah Agribisnis, I(1), 70–78.
Koestiono, D., & Agil, A. (2010). Analisis Efisiensi Pemasaran Jeruk Manis. Jurnal Agrise. 10(1).
Kuncara, D. (2014). Analisis Kualitas Pelayanan Jasa terhadap Kepuasan Pasien pada Balai Pengobatan Swadaya Medika Palembang. Politeknik Negeri Sriwijaya.
Kusuma, A. H., Muhaemin, M., Mayagues, H., & Efendi, E. (2023). Rehabilitasi Ekosistem Terumbu Karang menggunakan Terumbu Buatan di Perairan Desa Kunjir, Kecamatan Rajabasa, Kabupaten Lampung Selatan, Provinsi Lampung. Jurnal Pengabdian Fakultas Pertanian Universitas Lampung, 02(01), 280–293.
Kusuma, D. A. (2022). Analisis Pemasaran Salak Pondoh di Desa Sawal Kecamatan Sigaluh Kabupaten Banjarnegara. Universitas Muhammadiya Purwokerto.
Pradana, D. Y., Hidayati, R., & Azmi, N. (2022). Analisis Pendapatan dan Margin Pemasaran Usahatani Cabai Rawit Kecamatan Pedamaran Kabupaten Ogan Komering Ilir. Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian Agribisnis VI, Volume 6, 384–391.
Priatna, T. (2017). Prosedur Penelitian Pendidikan (Nurhamzah, Ed.). Bandung: CV. Insan Mandiri.
Purwaningsari, T. M. (2015). Analisis Penentuan Harga Jual Berbasis Target Costing: Studi Kasus pada CV Khatara Kontruksi Kraksaan Probolinggo. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Putri, D. D. L. (2021). Proses Pemasaran pada Pusat Pengembangan Sumber Daya Manusia Minyak dan Gas Bumi (PPSDM MIGAS CEPU). Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia.
Syafarina, R. (2017). Pengaruh Kualitas Sumber Daya Manusia dan Pemanfaatan Teknologi Informasi terhadap Nilai Informasi Pelaporan Keuangan Pemerintah Daerah (Studi pada Satuan Kerja Perangkat Daerah di Kabupaten Bandung Barat). Universitas Pasunduan Bandung.
Wahdaniyah, A. R. (2022). Strategi Pemasaran Karang Hias Dalam Upaya Peningkatan Volume Ekspor Pada PT. Agung Aquatic Marine, Denpasar Bali. Politeknik Pertanian Negeri Pangkep.
Walinono, A. R. (2010). Analisis Pendapatan dan Margin Pemasaran Benur Udang Windu pada Pembenihan Skala Rumah Tangga di Kabupaten Barru. Agrokompleks, 9(2), 114–119.
Wulandari, S., & Lubis, A. S. (2019). Analisis Perkembangan Ekspor Impor Barang Ekonomi di Provinsi Sumatera Utara. Jurnal Administrasi Bisnis, 8(1), 31–36. https://doi.org/10.14710/jab.v8i1.22403
Yusmeida, M., & Syahrul Zein, A. (2020). Pengaruh Penjualan Bersih Dan Beban Operasi Terhadap Laba Usaha Pada Pt. Wilmar Cahaya Indonesia Tbk. Journal of Sharia Economics, 1(2), 177–190. https://doi.org/10.22373/jose.v1i2.646
Zurba, N. (2019). Pengenalan Terumbu Karang Sebagai Pondasi Utama Laut Kita. Unimal Press, 128.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kajian Ekonomi dan Akuntansi Terapan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.