M-banking: Salah Satu Layanan Jasa Bank Yang Menjadi Faktor Penting Dalam Mendapatkan Kepuasan Nasabah

Authors

  • Henry Fransisko Paniroi Universitas Pelita Bangsa
  • Erika Hardiyanti Kusuma Dewi Universitas Pelita Bangsa
  • Muhammad Irsad K Universitas Pelita Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.61132/pajamkeu.v1i3.182

Keywords:

Customers Satisfaction, Mobile Banking, Bank Services

Abstract

In the rapidly evolving digital era, mobile banking services have emerged as one of the forefront innovations in the banking industry. This article discusses the importance of customer satisfaction through mobile banking services as a crucial banking service. Adopting a qualitative approach, this research utilizes data from 10 questionnaire responses to analyze the four dimensions of mobile banking quality: convenience, security, ease of use, and design. Additionally, the study considers aspects of communication and customer service. The results of the analysis indicate that customer satisfaction plays a significant role in building a strong relationship between banks and customers. By optimizing the quality of mobile banking services, including convenience, security, ease of use, and design, banks can ensure better customer satisfaction, enhance customer loyalty, and strengthen their position in an increasingly competitive market. The interpretation of the data also provides personal recommendations as an additional aspect, emphasizing the importance of improving critical aspects of mobile banking services. These recommendations reinforce the conclusion that focusing on customer satisfaction will help banks achieve a competitive advantage in the current digital era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DAFTAR PUSTAKA

Adila, M. (2017). Pengaruh Layanan Mobile Banking Terhadap Kepuasan

.Andika Febrianta, D. I. (n.d.). Pengaruh Kualitas Layanan Mobile Banking Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Bca Di Kota Bandung Influence Of Mobile Banking Service Quality To Customer Satisfaction Bank Bca In Bandung.

Annisa Fitria, A. M. (2021). Pengaruh Penggunaan Internet Banking, Mobile Banking Dan SMS Banking Terhadap Kepuasan Nasabah Bank BNI. Jurnal Informatika Kesatuan.

Arry Dwi Handoko, R. (2020). Pengaruh Keamanan, KEANDALAN DAN KEPUASAN Terhadap Loyalitas Konsumen Dalam Menggunakan Mobile Banking. Journal IMAGE.

Axel Hernandez, D. F. (n.d.). It-Explore Pengaruh Mobile Banking Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Dalam Transaksi Sehari-Hari.

Cynthia Anggraini Novitasari, A. S. (2021). Analisis Kepuasan Nasabah Mobile Banking Pada Bank BCA. Jurnal Teknologi dan Manajemen.

Debi Triyanti, R. F. (2021). Peran Layanan Mobile Banking Dalam Meningkatkan Kepuasan Dan Loyalitas Nasabah Bank Syariah (Studi Kasus Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Tomang). Jurnal Muhammadiyah Manajemen Bisnis.

Erina, N. (n.d.). Pengaruh Kemudahan Akses, Kenyamanan, Dan Keamanan Mobile Banking Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Bank Muamalat Indonesia Kantor Cabang Pembantu Nganjuk. Perbankan Syariah.

Fajar Akbar Hariansyah, N. W. (2019). Analisis Pengaruh Kualitas Layanan Mobile Banking terhadap Kepuasan dan Loyalitas Nasabah pada Pengguna Layanan BRI Mobile Bank Rakyat Indonesia di Kantor Cabang Cirebon.

Harish, I. N. (2017). Pengaruh Kepercayaan Nasabah Dan Kualitas Layanan Mobile Banking Terhadap Kepuasan Nasabah. Ekonomi Bisnis.

Jhon Fernos, G. G. (2019). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Nasabah Mobile Banking Pada Bank Pembangunan Daerah Provinsi Sumatera Barat. Jurnal Pundi.

Khumaini Sabik, F. S. (2022). Pengaruh Fasilitas Layanan Internet Banking Dan Mobile Banking Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Syariah Indonesia Kantor Cabang Tangerang. Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking.

Kurniawati Hanif Astika, W. W. (n.d.). Analisis Minat Penggunaan Mobile Banking Dengan Pendekatan Technology Acceptance Model (TAM) Yang Telah Dimodifikasi (Analysis Behavioral Intention to Uses of Mobile Banking Technology Acceptance Model (TAM) Approach Modified).

Marginingsih, R. (2020). Kualitas Mobile Banking Terhadap Kepuasan Nasabah Bank BRI (Studi Pada Pengguna BRI Mobile di Kota Depok). Jurnal Akuntansi dan Keuangan.

Mulyana, M. (2011). CONSUMER BEHAVIOR Sukses Dengan Memahami Konsumen.

Putri Amalia, A. Z. (2022). Pengaruh Kemanfaatan, Kemudahan Keamanan, dan Fitur M-Banking Terhadap Kepuasan Nasabah dalam Bertransaksi Pada Bank Syariah Indonesia (Studi Kasus BSI KCP Sumenep).

Rahmawati, C. K. (2020). Analisis Deskriptif Pada Dimensi Kualitas Layanan Mobile Banking (M-Banking) Terhadap Kepuasan Nasabah Perbankan Syariah. Jurnal Ekonomi Syariah Teori dan Terapan.

Rizal, S. (n.d.). Pengaruh Kepuasan Nasabah Terhadap Menggunakan Mobile Banking (M-Banking) Pada Bank BCA Cabang Banda Aceh. Ekonomi dan Manajemen Teknologi,.

Setiawawn, H. (2016). Pengaruh Kualitas Layanan, Persepsi Nilai Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pengguna Layanan Mobile Banking. Jurnal Keuangan dan Perbankan,.

Sitti Nur Khotijah, M. C. (2022). Pengaruh Keamanan, Kenyamanan, Kualitas Layanan dan Fitur Aplikasi Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Syariah Pengguna Mobile Banking. Islamic Economic and Finance Journal.

Sri Nawangsari, R. W. (n.d.). Analisis Pengaruh Kualitas Layanan, Kepercayaan Dan Layanan Mobile Banking Terhadap Kepuasan Nasabah Bank (Studi Kasus Pada Pt Bank Dki – Depok). Management.

Downloads

Published

2024-06-07