Analisis Strategi Pemasaran Syariah Pada UMKM Fashion Muslim Nibras House Sooko Mojokerto di Era Digital

Authors

  • Nur Fadhilah Ahmadah Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Mustofa Mustofa Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.61132/apke.v2i4.1768

Keywords:

Analysis Strategy, Digital Marketing, MSMEs, Muslim Fashion, Sharia Marketing

Abstract

Micro, small, and medium enterprises (MSMEs) play an important role in the Indonesian economy, both in creating jobs and strengthening the national economy. However, amid the rapid pace of digital technology development, MSMEs cannot rely solely on traditional methods such as manual or offline marketing. Indonesia is a country with a Muslim majority population. This presents a huge opportunity for the Muslim fashion industry, including the Nibras brand located in Sooko Mojokerto. This study aims to examine in depth the application of sharia marketing strategies through the 7Ps at Nibras House Sooko Mojokerto, as well as its implementation in digital marketing. The research method used a descriptive qualitative approach through interviews with the owner and employees of Nibras House Sooko Mojokerto. The results show that Nibras House Sooko Mojokerto has implemented sharia principles in all aspects of marketing with sharia-compliant products, fair prices, honest promotions, strategic locations, good staff, fast and responsive service processes, and good customer reviews. Additionally, Nibras House Sooko Mojokerto utilizes digital marketing through e-commerce and social media to expand its market and strengthen its competitiveness against new Muslim brands.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albanjari, F. R. (2022). Strategi Pemasaran Syariah Dalam Upaya Meningkatkan Penjualan (Studi Pada Ud. Sari Murni/Jenang Tradisional Lasimun Kecamatan Boyolangu Kabupaten Tulungagung). IQTISADIE: Journal of Islamic Banking and Shariah Economy, 2 (2), 167–186.

Alya, F. (n.d.). Ayat Al-Qur’an tentang Pemasaran Syariah. https://halal.id/ayat-al-quran-tentang-pemasaran-syariah

Amalina, N., Wani, A. R., & Lestari, D. (2022). Analisis fashion muslim di era millenial dalam perspektif Islam. Inisiatif: Jurnal Ekonomi, Akuntansi Dan Manajemen, 1(4), 152–160.

Anastasia, M., & Oktafia, R. (2021). Strategi pemasaran syariah dalam meningkatkan daya saing umkm kerupuk desa tlasih tulangan sidoarjo. Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance, 4(2), 431–444.

Andirwan, A., Asmilita, V., Zhafran, M., Syaiful, A., & Beddu, M. (2023). Strategi pemasaran digital: Inovasi untuk maksimalkan penjualan produk konsumen di era digital. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Amsir, 2(1), 155–166.

Arifin, I., & Prawiro, A. M. B. (2022). Prinsip-Prinsip dalam Pemasaran Syariah. Misykat Al-Anwar Jurnal Kajian Islam Dan Masyarakat, 5(2), 261–274.

Arman, A. (2021). Pengaruh strategi pemasaran (7p) media online terhadap peningkatan penjualan produk UMKM di Kota Palopo pada era new normal Covid-19. UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALOPO.

Budiarti, L., Mellinia, S. P., Fadhila, L. S., Su’daa, S. N., Zaen, M. R., & Noviyanti, S. E. (2024). Digital marketing sebagai strategi peningkatan penjualan produk UMKM di era digital. Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian Masyarakat (JIPEMAS), 7(2), 435–453.

Dewi, P. N., Hendriyani, C., & Ramdhani, R. M. (2021). Analisis Implementatasi Strategi Bauran Pemasaran 7P Pada Usaha Bakso Wong Jowo By Tiwi. JIP (Jurnal Industri Dan Perkotaan), 17(2), 6–13.

Estefany, N. V., & Latifah, F. N. (2022). Penerapan Strategi Pemasaran Syariah UMKM Kampung Pia Untuk Meningkatkan Pendapatan Masyarakat. Syarikat: Jurnal Rumpun Ekonomi Syariah, 5(1), 181–195.

Hanggraito, A. A., Wiratama, A. S., & Saifuddien, R. A. (2020). Alternatif Strategi Bauran Pemasaran 7P Museum Batik Yogyakarta. Jurnal Kepariwisataan: Destinasi, Hospitalitas Dan Perjalanan, 4(2), 72–83.

Hidayati, R., Syu’aibi, M., Maghfur, I., & Dayat, M. (2023). Efektivitas strategi pemasaran syariah pada UMKM pasca pandemi. ADILLA: Jurnal Ilmiah Ekonomi Syari’ah, 6(2), 15–29.

Jazilinni’am, N. (2022). Analisis Strategi Marketing Mix dalam Perspektif Ekonomi Syariah UMKM Hasma Jaya Lestari. Nomicpedia: Journal of Economics and Business Innovation, 2(1), 18–32.

Kuantitatif, P. P. (2016). Metode penelitian kunatitatif kualitatif dan R&D. Alfabeta, Bandung.

Lathifah, A., Wahyono, D., Yessa, F., Wardi, Y., & Prasetia, A. (2024). Strategi Pemasaran Digital dalam Industri Fashion Online: Sebuah Analisis Sistematis. Nusantara Entrepreneurship and Management Review, 2(1), 1–6.

NBRSCORP. (2021). NBRSCORP Company Profile. https://nbrscorp.co.id/company-profile

nuonline. (n.d.-a). Ali ’Imran · Ayat 130. https://quran.nu.or.id/ali-imran/130

nuonline. (n.d.-b). An-Nahl · Ayat 90. https://quran.nu.or.id/an-nahl/90

PAMBUDI, A. A. (n.d.). ANALISIS STRATEGI PEMASARAN SYARIAH 7P PADA HOME INDUSTRY IKAN BANDENG PRESTO BERBASIS ORANGE ECONOMY.

Prasetyowati, A., Martha, J. A., & Indrawati, A. (2020). Digital marketing. Edulitera (Anggota IKAPI–No. 211/JTI/2019).

Putri, G. D., Husna, T. A., & Renfiana, L. (2024). Analisis Strategi Pemasaran Syariah pada UMKM. RIKAZ, 48–57.

Rahman, S., & Zainuddin, Y. (2024). Penerapan Strategi Pemasaran Digital Syariah Untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM di Provinsi Gorontalo. Journal of Mandalika Literature, 5(4), 616–626.

Rosita, A., Siswanti, H., & Mustaqim, Y. (2023). ANALISIS STRATEGI PEMASARAN SYARIAH BERBASIS ONLINE DALAM MENGEMBANGKAN UMKM CV. HANDYCRAFT PATI. Jurnal Ekonomi Syariah Dan Akuntansi, 4(1), 57–64.

Salsabillah, N. (2024). Strategi Bauran Pemasaran 7P Dalam Penjualan Pakaian Bekas (Thrifting) Di Kota Banda Aceh (Tinjauan Dalam Perspektif Marketing Syariah). UIN Ar-Raniry Banda Aceh.

Sapriandi, M. (2024). Analisis Strategi Pengembangan UMKM Dalam Meningkatkan Daya Saing Di Era Digital. FISKAL: Jurnal Ekonomi, Bisnis, Dan Manajemen, 1(01), 33–40.

Sihombing, N. S., Pardede, E., Sihombing, A., & Dewantara, N. (2022). Pemasaran digital. Penerbit Widina.

TafsirWeb. (n.d.). Surat Al-Ahzab Ayat 70. https://tafsirweb.com/7682-surat-al-ahzab-ayat-70.html

Tallane, Y. Y., & Kusuma, I. W. (2020). Analisis Indikasi Praktik Manajemen Laba (Studi Kualitatif Dengan Menggunakan Pendekatan in-Depth Interview Pada Auditor). ABIS: Accounting and Business Information Systems Journal, 8(1).

Waliya, I., Choiriyah, C., & Fadilla, F. (2023). Analisis Penerapan Bauran Pemasaran 7P (Marketing Mix) Pada Penjualan Produk Dalam Meningkatkan Pendapatan Di Khadijah Galery Palembang. EKOMAN: Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 1(2), 131–142.

Yacub, R., & Mustajab, W. (2020). Analisis pengaruh pemasaran digital (digital marketing) terhadap brand awareness pada e-commerce. Jurnal Manajerial, 19(2), 198–209

Downloads

Published

2025-11-30

How to Cite

Nur Fadhilah Ahmadah, & Mustofa Mustofa. (2025). Analisis Strategi Pemasaran Syariah Pada UMKM Fashion Muslim Nibras House Sooko Mojokerto di Era Digital. Akuntansi Pajak Dan Kebijakan Ekonomi Digital, 2(4), 92–104. https://doi.org/10.61132/apke.v2i4.1768