Strategi Pengembangan dan Implementasi Industri Pariwisata di Yogyakarta

Authors

  • Bagus Hendra Stia Pratama Universitas Islam Negeri Prof. KH. Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Muhammad Tsani Aththoriq Universitas Islam Negeri Prof. KH. Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Naerul Edwin Kiky Aprianto Universitas Islam Negeri Prof. KH. Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Priska Ananda Universitas Islam Negeri Prof. KH. Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Qothrotun Nada Universitas Islam Negeri Prof. KH. Saifuddin Zuhri Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.61132/jieap.v1i4.660

Keywords:

Tourism Industry, Yogyakarta, Sustainability, Development Strategy

Abstract

This study aims to analyze the strategies for developing the tourism industry in the Special Region of Yogyakarta, which is one of the main tourist destinations in Indonesia. The background of this research is based on the significant potential of the tourism sector to support regional economic growth through increased revenue from taxes and levies. However, the tourism industry in Yogyakarta faces various challenges, including global competition and changing tourist behaviors. Utilizing qualitative methods and Miles and Huberman's data analysis model, this research collects information from various literature sources to identify strategies that can enhance competitiveness and sustainability in the tourism sector. The findings indicate the necessity of collaboration between the government, local communities, and the private sector to optimize tourism potential and improve service quality to attract more visitors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprilia Kumaji, R., Hakim, L., & Pangestuti, E. (2021). Ecolodge Sebagai Sarana Akomodasi Pariwisata Berkelanjutan. Profit, 15(01), 27–42. https://doi.org/10.21776/ub.profit.2021.015.01.4

Aryanti, A. N., & Utami, W. N. (2022). Strategi Inovasi Pada Industri Kreatif: Sebuah Upaya Pemulihan Bisnis Di Masa Pandemi Covid19. Image : Jurnal Riset Manajemen, 11(1), 26–37. https://doi.org/10.17509/image.v11i1.38433

Aw, S., Agustinova, D. E., Fitriana, K. N., Arif, N., & Wulansari, N. L. T. (2024). E-tourism: A communication strategy of Yogyakarta’s tourism potential marketing in industrial revolution 4.0 era. Informasi, 53(2), 189–196. https://doi.org/10.21831/informasi.v53i2.54019

Betari Avinda, C., Sudiarta, I. N., & Oka Karini, N. M. (2016). Strategi Promosi Banyuwangi Sebagai Destinasi Wisata (Studi Kasus Pada Dinas Kebudayaan Dan Pariwisata). Jurnal IPTA, 4(1), 55. https://doi.org/10.24843/ipta.2016.v04.i01.p10

Cakranegara, P. A. (2022). Analisis Pembukaan dan Pengembangan Kawasan Industri di Indonesia. Jurnal EL-RIYASAH, 13(1), 68. https://doi.org/10.24014/jel.v13i1.18941

Fadhil, R. M., & Zaenuri, M. (2021). Strategi Recovery Dinas Pariwisata Kota Yogyakarta Pada Masa New Normal Tatanan kehidupan baru atau New Normal menjadi babak baru setelah sekian lama kondisi Indonesia yang berubah drastis . New Normal diharapkan menjadi angin segar bagi seluruh yang dipe. 2(2), 60–71.

Gratiano, M. (2021). Peran Pemerintah Dalam Pengembangan Pariwisata Era New Normal Di Daerah Istimewa Yogyakarta Melalui Aplikasi. 3(1), 1–11.

Hadi, W. (2018). Analisa Terhadap Pengembangangan Obyek Wisata Di Mata Mahasiswa Luar Jawa Sebagai Wisatawan Di Daerah Istimewa Yogyakarta. Journal of Indonesian Tourism, Hospitality and Recreation, 1(2), 70–82. https://doi.org/10.17509/jithor.v1i2.13768

Handani, D., & Novita, S. (2020). Strategi Pengembangan Potensi Wisata Desa Bukit Telago Dalam Perspektif Community Based Tourism. 1(2), 81–88.

Huberman, M. dan. (1992). Analisis Data Kualitatif. Universitas Indonesia Press.

Jihan Ramadhani Ekawati, Indrawati, C. D. S., & Subarno, A. (2021). Strategi Public Relations Untuk Meningkatkan Daya Tarik Wisata, Budaya Dan Pendidikan Di Museum Keris Surakarta. JIKAP Jurnal Informasi Dan Komunikasi Administrasi Perkantoran, 5(3).

Pertanian, I. (2020). Strategi Pengembangan Industri Kreatif untuk Inovasi. Jurnal Teknologi Industri Pertanian, 30(3), 290–298. https://doi.org/10.24961/j.tek.ind.pert.2020.30.3.290

Pradhana, A. (2023). Strategi Pengembangan Wisata Malam Berbasis Perkotaan di Kota Cirebon. Journal of Sharia Tourism and Hospitality, 1(2), 138–146. https://doi.org/10.24235/jetour.v1i2.24

Rahsanjaya, W. D. (2016). Strategi Pemerintah Daerah Istimewa Yogyakarta Membangun Pariwisata Melalui City Branding “Jogja Istimewa.” Ilmu Hubungan Internasional Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Rimapradesi, Y., & Surwandono. (2022). Strategi Smart Tourism Pemerintah D.I. Yogyakarta di Era New Normal. Jurnal Sosial Politik, 8(1), 16–27. https://doi.org/10.22219/jurnalsospol.v8i1.15600

Riyanti, A., & Lesmana, A. C. (2022). Pengembangan Daya Tarik Wisata di Kaliurang, Yogyakarta. Journal of Indonesian Tourism, Hospitality and Recreation, 5(1), 115–126. https://doi.org/10.17509/jithor.v5i1.45008

Rusdi, S. (2016). Strategi Pembangunan Industri Indonesia (Analisis Kebijakan dan Perspektif Industri Masa Depan). Unisia, 13(15), 27–34. https://doi.org/10.20885/unisia.vol13.iss15.art2

Sabrina, E. W., & Huda, S. (2023). Analisis Pengaruh Sektor Pariwisata Terhadap Produk Domestik Regional Bruto. Equilibria Pendidikan : Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, 8(1), 12–21. https://doi.org/10.26877/ep.v8i1.16408

Sulistya, A. B. (2016). Tren Perkembangan Pariwisata Daerah Istimewa Yogyakarta periode tahun 2009- 2014. Universitas Sanata Dharma.

Yusuf, M. (2020). How Far Can Tourism Go? Residents’ Attitudes toward Tourism Development in Yogyakarta City, Indonesia. Indonesian Journal of Geography, 52(2), 208–218. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22146/ijg38375

Downloads

Published

2024-12-10

How to Cite

Bagus Hendra Stia Pratama, Muhammad Tsani Aththoriq, Naerul Edwin Kiky Aprianto, Priska Ananda, & Qothrotun Nada. (2024). Strategi Pengembangan dan Implementasi Industri Pariwisata di Yogyakarta. Jurnal Ilmiah Ekonomi, Akuntansi, Dan Pajak, 1(4), 189–201. https://doi.org/10.61132/jieap.v1i4.660