Pengaruh Sertifikasi Halal dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Resto Tungkal Seafood Kota Jambi

Authors

  • Rintan Wulandari Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi
  • Addiarrahman Addiarrahman Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi
  • Syamsuddin Syamsuddin Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi

DOI:

https://doi.org/10.61132/jiesa.v2i1.744

Keywords:

Halal Certification, Price, Customer Satisfaction, Tungkal Seafood

Abstract

This research aims to determine the effect of halal certification and price on customer satisfaction. This research uses a quantitative approach to collect data using primary data and questionnaires. Tungkal Seafood restaurant consumers are the subjects of this research. Purposive sampling technique, which was used to achieve the research objectives, collected 100 respondents. Normality, multicollinearity and heteroscedasticity tests are the multiple linear regression analysis tools used. The F test and T test are used to test the hypothesis. Results obtained from the regression equation: Y = 0.959+ 0.384(X1) + 0.395(X2) + e. The results of data analysis show that the independent variable halal certification (X1) does not partially influence customer satisfaction (Y) (T test), and the price variable (X2) influences customer satisfaction significantly. Simultaneously, the F test shows that the independent variables halal certification (X1) and price (X2) influence purchasing decisions (Y) positively and significantly. The influence of the Coefficient of Determination variable is 48.4%, the influence of Halal Certification and Price on Customer Satisfaction at Tungkal Seafood Resto, while 51.6% is determined by other variables outside the research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adam, P. (2017). Kedudukan sertifikat halal dalam sistem hukum nasional sebagai upaya perlindungan konsumen dalam hukum Islam. Amwaluna, 1(1), 150-165.

Ar Rasyid, A. (2016). Halal haram menurut Al-Qur’an dan Hadist. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Ayu Putri Lestari, T., Agustin Ningsih, T., & S, N. (2023). Pengaruh green produk dan label halal terhadap minat beli produk kecantikan Kedas Beauty masyarakat Muslim Kota Jambi. Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi dan Bisnis, 1(3), 45-60.

Fadilah, N. (2013). Jangan makan barang haram: Dampak buruk asupan yang dilarang Islam terhadap kesehatan. Banguntapan, Yogyakarta: Najah.

Ghozali, I. (2013). Aplikasi analisis multivariate dengan program SPSS (7th ed.). Semarang: Universitas Diponegoro.

Ghozali, I. (2021). Aplikasi analisis multivariate dengan program SPSS.

H. Yustina, T., Agustin Nengsih, T., & A, S. (2024). Pengaruh perilaku konsumen, word of mouth, dan labelisasi halal berdasarkan konsep syariah terhadap keputusan penggunaan jasa grab-food di Kota Jambi. Jurnal Ekonomi dan Keuangan, 2(1), 69-84.

Hasan, A. (2018). Marketing. Yogyakarta: MedPress.

Hasan, S. (2014). Sertifikasi halal dalam hukum positif: Regulasi dan implementasi di Indonesia. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Hilal, S. (2014). Konsep harga dalam ekonomi Islam: Telaah pemikiran Ibn Taimiyah. Jurnal Nuryadin, H., Muhammad Birusman (2007). Harga dalam perspektif Islam, Mazahib, 4(1).

Irawan, H. (2018). Membedah strategi kepuasan pelanggan (1st ed.). Jakarta: PT. Gramedia.

Juminem Sri Lestari, T., Agustin Nengsih, T., & Subhan, M. (2024). Keputusan Menteri Agama Republik Indonesia Nomor 519 tahun 2001 pasal 1 menunjuk Majelis Ulama Indonesia (MUI).

Kotler, P., & Armstrong, G. (2013). Prinsip-prinsip pemasaran (13th ed., Vol. 1). Jakarta: Erlangga.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2015). Manajemen pemasaran (Vol. 1). Jakarta: Erlangga.

Ma’rifat, T. N., Kholis, N., & Purwanto, S. (2016). Analisis persepsi konsumen dan produsen sebagai upaya penerapan sistem jaminan halal pada industri kecil dan menengah bidang pangan di Kabupaten Ponorogo, Jawa Timur. In Prosiding Seminar Nasional Hasil-Hasil PPM IPB (pp. 278–286).

MUI. (2017). Halal MUI. Retrieved January 2017, from http://www.halalmui.org/mui14/index.php/main/go_to_section/57/1364/pge1.

Parakkasi, H. I., & Kamiruddin. (2018). Analisis harga dan mekanisme pasar dalam perspektif Islam. Jurnal LAA MAYSIR, 5(1), 1–10.

Pramintasari, T. R., & Fatmawati, I. (2017). Pengaruh keyakinan religius, peran sertifikasi halal, paparan informasi, dan alasan kesehatan terhadap kesadaran masyarakat pada produk makanan halal. Jurnal Ahkam, 8(1).

Qardawi, Y. (2008). Halal haram dalam Islam. Jakarta: Intermedia.

Ramlan, & Nahrowi. (2014). Sertifikasi halal sebagai penerapan etika bisnis Islami dalam upaya perlindungan bagi konsumen Muslim. Jurnal Ahkam.

Rika Andriani, T., Agustin Nengsih, T., & Syukron Prasaja, A. (2023). Pengaruh harga biaya produksi terhadap pendapatan petani karet di Desa Sungai Rambut Kecamatan Berbak Kabupaten Tanjung Jabung Timur. Jurnal Ekonomi Bisnis, 1(2), 469–483.

Riyono, & Budiharja, G. E. (2016). Pengaruh kualitas produk, harga, promosi, dan brand image terhadap keputusan pembelian produk Aqua. Jurnal STIE Semarang, 8(2).

Sarwat, A. Lc., M.A. (2014). Halal atau Haram. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Sasongko, F., & Subagio, H. (n.d.). Pengaruh kualitas layanan terhadap kepuasan pelanggan restoran ayam Penye Ria.

Sudjana. (2015). Metode statistik (6th ed.). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode penelitian bisnis. Bandung: Alfabeta.

Titin Agustin Ningsih, A. S. P., & Prasaja, A. S. (2021). Analisis perbandingan keputusan membeli di pasar tradisional dan modern. Jurnal Ekonomi Bisnis Islam, 6(1), 17–31.

Yalip, T., Nengsih, T., & Martaliah, N. (2023). Pengaruh label halal dan harga terhadap keputusan pembelian daging impor di Toko Abah Kenali Asam Bawah Kota Jambi. Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Kewirausahaan, 3(3), 334.

Downloads

Published

2024-12-27

How to Cite

Rintan Wulandari, Addiarrahman Addiarrahman, & Syamsuddin Syamsuddin. (2024). Pengaruh Sertifikasi Halal dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Resto Tungkal Seafood Kota Jambi. Jurnal Inovasi Ekonomi Syariah Dan Akuntansi, 2(1), 15–26. https://doi.org/10.61132/jiesa.v2i1.744