Analisis Tingkat Pemahaman Terhadap Generasi Z Mengenai Pasar Uang Dan Pasar Modal Di Indonesia

Authors

  • Dwiki Wardana Syah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Cindy Er Nisa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Mutia Zahra Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Fauzi Arkhan Sembiring Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Muhammad Ikhsan Harahap Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/aeppg.v1i2.140

Keywords:

Generation Z, Money Market, Capital Market, Financial Literacy

Abstract

This article aims to analyze the level of understanding among Generation Z in Medan, Indonesia, regarding the money market and capital market. The study employs a survey method with questionnaires distributed to 100 respondents aged 18-25 in Medan. The collected data are descriptively analyzed to depict the respondents' knowledge and understanding of the basic concepts, instruments, and operational mechanisms of the money market and capital market. The research findings indicate that although most of Generation Z in Medan are aware of the existence of financial markets, their understanding of the operational details and functions of the money market and capital market remains relatively low. Education and access to information are identified as primary determinants influencing this understanding level. These findings indicate the need for enhanced financial literacy through more intensive and targeted educational programs for this age group in Medan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bayu, R. G. K., Suarniki, N. N., & Pratiwi, L. (2023). Pengaruh literasi keuangan terhadap minat investasi di pasar modal pada generasi Z (Studi kasus mahasiswa pendidikan ekonomi angkatan 2018 FKIP ULM). Dinamika Ekonomi: Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 16(1), 217-230.

Bidari, N. P. I., & Sinarwati, N. K. (2023). Peran financial literacy dan herding dalam keputusan investasi generasi Z. Manajemen: Jurnal Ekonomi, 5(2), 146-152.

Citra, E., & Pambudi, R. (2022). Pengaruh literasi, motivasi, dan expected return terhadap minat berinvestasi generasi Z di pasar modal pada mahasiswa UNIKA Atma Jaya Jakarta. Prosiding Working Papers Series In Management, 14(1), 257-276.

Jayadinata, K., Krisyardi, G., & Kurniawan, I. (2022, December). Pengaruh platform investasi digital terhadap minat berinvestasi generasi Z. In Prosiding National Seminar on Accounting, Finance, and Economics (NSAFE) (Vol. 2, No. 5).

Kusnandar, D. L., Sari, D. P., & Sahroni, N. (2022). Pengaruh literasi digital dan persepsi return dan risiko dalam meningkatkan minat investasi generasi Z di pasar modal pada era new normal. Valid: Jurnal Ilmiah, 20(1), 97-104.

Lara, G., Syaipudin, U., & Widiyanti, A. (2022). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi minat generasi Z untuk berinvestasi di pasar modal. Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 5(1), 418-432.

Mujtahidin, F. W. (2023). Motivasi dan pengetahuan investasi generasi zenial dalam meningkatkan minat investasi di pasar modal. IJBEM: Indonesian Journal of Business Economics and Management, 2(2), 1-8.

Ni’am, Z. B. (2023). Pengaruh pengetahuan, risiko, promosi terhadap minat berinvestasi reksa dana bagi generasi Z. JAE (Jurnal Akuntansi dan Ekonomi), 8(1), 79-91.

Nisa, A. M., & Hidayati, A. N. (2022). Pengaruh pengetahuan investasi, risiko investasi, kemajuan teknologi dan motivasi terhadap minat generasi Z berinvestasi di pasar modal syariah. Ekonomi, Keuangan, Investasi dan Syariah (EKUITAS), 4(1), 28-35.

Ratihningsih, N. K. S. (2023). Pengaruh bandwagon effect, financial technology dan literasi keuangan terhadap minat berinvestasi generasi Z di Bali (Doctoral dissertation, Universitas Mahasaraswati Denpasar).

Rohma, N. N., Susyanti, J., & Priyono, A. A. (2022). Pengaruh pemahaman investasi, modal minimal dan kualitas pelayanan galeri investasi terhadap minat mahasiswa berinvestasi di pasar modal (Studi kasus pada mahasiswa generasi Z). E-JRM: Elektronik Jurnal Riset Manajemen, 11(07).

Susanti, S. N., Hermawan, N. A., & Pattihahuan, A. (2023). Kemajuan teknologi dan pemahaman terhadap minat generasi Z dalam berinvestasi di pasar modal. Jurnal Pijar, 1(2), 76-82.

Viana, E. D., Febrianti, F., & Dewi, F. R. (2021). Literasi keuangan, inklusi keuangan dan minat investasi generasi Z di Jabodetabek. Jurnal Manajemen Dan Organisasi, 12(3), 252-264.

Windreis, C., Hartono, W. J., & Yanti, Y. (2021). Sosialisasi pengenalan investasi pasar uang & modal di kalangan generasi Z (Khusus mahasiswa dan umum) di Pekanbaru. Jurnal Abdimas Indonesia, 1(2), 26-32.

Wulandari, J., Wardianto, K. B., Suripto, S., & Efendi, N. (2023). Peningkatan pengetahuan investasi di pasar modal pada komunitas muda Yasmin. GERVASI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 7(3), 1057-1066.

Downloads

Published

2024-05-29