Pengaruh E-Commerce, Self Efficacy dan Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi dalam Pengambilan Keputusan Berwirausaha pada Alumni Program Studi Akuntansi Universitas Nusa Cendana

Authors

  • Adelheid Moi Siba Universitas Nusa Cendana
  • I Komang Arthana Universitas Nusa Cendana
  • Herly M. Oematan Universitas Nusa Cendana

DOI:

https://doi.org/10.61132/aeppg.v1i4.531

Keywords:

E-Commerce, Self Efficacy, Accounting Information Systems, Entrepreneurial Decision Making

Abstract

The purpose of this research is to determine the influence of e-commerce, self-efficacy, and accounting information systems in entrepreneurial decision making for alumni of the Nusa Cendana Kupang University Accounting Study Program partially and simultaneously. The data analysis technique used in this research is multiple linear regression analysis technique. The data collection technique was carried out by distributing questionnaires. The sample used in this research were alumni from the Undana Accounting study program. The results of this research show that partially e-commerce, self-efficacy, and accounting information systems influence the entrepreneurial decision making of alumni of the accounting study program. The variables e-commerce, self-efficacy, and accounting information systems simultaneously influence entrepreneurial decision making for Undana accounting study program alumni. It is hoped that this research will contribute to alumni in making entrepreneurial decisions. In this way, they can continue to develop their abilities and deepen their accounting knowledge to support success in entrepreneurship.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anna Marina. (2017). Sistem Informasi Akuntansi Teori dan Praktikal. UM Surabaya.

Darma, B. (2021). Statistika Penelitian Menggunakan SPSS. Guepedia.

Faiz Zamzani, Nabella Duta Nusa, I. A. F. (2018). Sistem Informasi Akuntansi: Gajah Mada University Press Anggota IKAPI.

Jan Hoesada. (2021). Teori Akuntansi (Lidya Mayasari (ed.); cetakan 1). Penerbit ANDI.

Muhammad Yusuf. (2021). E-Commerce: Konsep Dan Teknologi (T. M. Publishing (ed.); Pertama). Media Nusa Creative.

Munir. (2007). Manajemen Bisnis (Buchari Alma (ed.)). Alfabeta.

Robbins Stephen. (2010). Manajemen (Jilid 2). Erlangga.

Rusdiana. (2013). Kewirausahaan Teori dan Praktik (Cetakan 3). Pustaka Setia.

Steinbart, M. B. R. dan P. J. (2014). Sistem Informasi Akuntansi (Muhammad Masykur (ed.); edisi 13). Salemba Empat.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Lovita, E., & Susanty, F. (2021). Peranan Pemahaman E-Commerce dan Sistem Informasi Akuntansi Bagi Kewirausahaan. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 18(02), 47–54. https://doi.org/10.36406/jam.v18i02.437

Maulia Jumyana. (2022). Pengaruh E-Commerce Dan Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Terhadap Pengambilan Keputusan Berwirausaha Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Akuntansi Syariah, 5(3), 248–253.

Prabawati, S. (2019). Pengaruh Efikasi Diri, Pendidikan Kewirausahaan, Literasi Keuangan, Dan Literasi Digital Terhadap Perilaku Berwirausaha Siswa SMK Negeri 10 Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 7, 64–76.

Risno, N. (2022). Pengaruh E-Commerce dan Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Terhadap Pengambilan Keputusan Untuk Berwirausaha (Studi Pada Mahasiswa Akuntansi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Halu Oleo). April.

Satriawan, H., & Sagoro, E. M. (2019). Pengaruh Efikasi Diri, Kemudahan Penggunaan, Dan Toleransi Risiko Terhadap Minat Berwirausaha Berbasis E-Commerce Pada Umkm Di Kota Yogyakarta. Profita: Kajian Ilmu Akuntansi, 1–11. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/profita/article/view/16457%0Ahttps://journal.student.uny.ac.id/index.php/profita/article/download/16457/15927

Tania Putri, G. (2022). Pengaruh Bisnis E-Commerce dan Self Efficacy terhadap Minat Menjadi Wirausaha Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Padang. Jurnal Salingka Nagari, 1(2), 407–416.

Taufiq, M., & Indrayeni, I. (2022). Pengaruh E-Commerce, Self Efficacy Dan Sistem Informasi Akuntansi Dalam Pengambilan Keputusan Berwirausaha. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmiah Sosial Budaya, 1(1), 187–195. https://doi.org/10.47233/jppisb.v1i1.423

Wardani, D. K., & Woli, S. G. (2021). Pengaruh Budaya Bisnis Masyarakat Dan Literasi keuangan terhadap Minat Berwirausaha masyarakat Di Kota Yogyakarta. JPDSH Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 9(1), 1–14. https://doi.org/10.26460/ja.v9i1.2192

Wildani, F., & Suwandi. (2020). Pengambilan Keputusan Untuk Berwirausaha Dengan Pengaruh Faktor E-Commerce, Sistem Informasi Akuntansi Dan Self Efficacy. JAMMI- Jurnal Akuntasi UMMI, 3(1), 86–98.

Yudi, A. W. (2021). Pengaruh Pemanfaatan E-Commerce dan Media Sosial Terhadap Minat Berwirausaha Pelajar di Kota Tegal.

Downloads

Published

2024-10-08