Kontribusi Hadis dalam Pembentukan Etika Konsumsi dan Produksi Berkelanjutan dalam Ekonomi Syariah

Authors

  • Nadia Sa’adah Institut Agama Islam Darul Ulum Kandangan
  • Annisa Ariani Institut Agama Islam Darul Ulum Kandangan
  • Hamdiah Hamdiah Institut Agama Islam Darul Ulum Kandangan
  • Norhayati Norhayati Institut Agama Islam Darul Ulum Kandangan
  • Norfitria Norfitria Institut Agama Islam Darul Ulum Kandangan
  • Erwan Setyanoor Institut Agama Islam Darul Ulum Kandangan

DOI:

https://doi.org/10.61132/jbep.v2i2.1043

Keywords:

Consumption Ethics, Hadith, Islamic Economics, Islamic Values, Production Ethics

Abstract

The role of hadith in Islamic economics holds fundamental significance, particularly in shaping the ethics of consumption and production rooted in Islamic spiritual and moral values. In the face of increasing consumerism and unsustainable production systems, the sayings of Prophet Muhammad peace be upon him offer practical guidance that emphasizes simplicity, honesty, and social responsibility. This study employs a literature review approach to explore the contribution of hadith in constructing an economic system that is not only halal but also ethical and sustainable. The findings indicate that integrating hadith values into economic activities can serve as a normative solution to contemporary economic challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andi Bahri, S. (2014). Etika konsumsi dalam perspektif ekonomi Islam. Hunafa: Jurnal Studia Islamika, 11.

Azizah, S., Al Rosyadah, H. K., Sanjaya, I., & Mubarok, M. S. (2024). Analisis proses produksi, distribusi, dan konsumsi dalam perspektif ekonomi Islam. Jurnal Ekonomi Islam, 2(1), 44–63.

Azzahra, F. Y., Astuti, S., & Murbaningrum, T. (2023). Konsep kewirausahaan dalam ekonomi Islam. Religion: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 2(5), 40–51.

Habibullah, E. S. (2017). Etika konsumsi dalam Islam. Ad-Deenar: Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 1(1), 90–102.

Hamdi, B. (2022). Prinsip dan etika konsumsi Islam (tinjauan maqashid syariah). Islamadina: Jurnal Pemikiran Islam, 23(1), 1–15.

Hanifah, I. R. U. (2022, September). Hadits Nabi tentang konsumsi: Analisis korelasi hadits dengan perilaku konsumen di era digital. Dalam Proceeding of Conference on Strengthening Islamic Studies in the Digital Era (Vol. 2, No. 1, hlm. 54–73).

Ihwanudin, N., Saripudin, U., & Suryani, S. (2020). Keseimbangan dalam produksi, distribusi dan konsumsi sebagai upaya pembangunan ekonomi berkelanjutan. Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman, 6(2), 33–60.

Ilyas, R. (2016). Etika konsumsi dan kesejahteraan dalam perspektif ekonomi Islam. At-Tawassuth: Jurnal Ekonomi Islam, 1(1), 152–172.

Lubis, R. F. (2017). Wawasan ayat-ayat Al-Qur’an dan hadis tentang produksi. Al-Intaj: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 3(1).

Mulham, M. N. A. (2022). Konsep etika dalam konsumsi menurut Imam Al-Ghazali (Tesis doktoral, IAIN Parepare).

Ramadhan, F., & Casram, C. (2021, April). Clean and healthy life behavior in the view of the Prophet's Hadith. Dalam Gunung Djati Conference Series (Vol. 4, hlm. 890–904).

Sahib, M., Anugrah, M. F., & Syam, N. (2022). Implementasi etika ekonomi Islam dalam kegiatan produksi, distribusi dan konsumsi. El-Fata: Journal of Sharia Economics and Islamic Education, 1(1), 16–27.

Salwa, D. K. (2019). Teori konsumsi dalam ekonomi Islam dan implementasinya. LABATILA: Jurnal Ilmu Ekonomi Islam, 3(2), 172–189.

Syamsuri, H., Wahab, A., & Sabbar, S. D. (2024). Perspektif sumber hukum sistem ekonomi Islam: Membangun kelembagaan ekonomi Islam. Akmen Jurnal Ilmiah, 21(1), 71–81.

WN, M. R. A., Dayanti, L. D., Umi, I. F., & Malik, A. (2025). Konsumsi dalam ekonomi Islam. Al-A'mal: Jurnal Manajemen Bisnis Syariah, 2(1), 77–88.

Downloads

Published

2025-06-04