Bisnis Halal, Rezeki Berkah: Etika Wirausaha Muslim dalam Arus Kapitalisme

Authors

  • Maulia Dwi Yanti Universitas Islam Negeri Siber Syelh Nurjati Cirebon
  • Fifi Nur Aisha Universitas Islam Negeri Siber Syelh Nurjati Cirebon
  • Lughna Vika Sundusy Universitas Islam Negeri Siber Syelh Nurjati Cirebon

DOI:

https://doi.org/10.61132/jbep.v2i2.1178

Keywords:

Ethics, capitalism, entrepreneurship, sharia, blessings

Abstract

This study discusses the ethics of Muslim entrepreneurship in facing the challenges of modern capitalism. Capitalism, characterized by profit orientation, individualism, and materialism, often clashes with the moral and spiritual principles of Islam. Muslim entrepreneurs are expected to uphold the values of honesty, trustworthiness, justice, and excellence (ihsan) in their business practices, even under pressure from efficiency demands and free-market competition. This research uses a qualitative approach with a library research method to explore practical strategies that Muslim entrepreneurs can apply to remain ethical and compliant with Islamic law. The findings show that Islamic ethical principles serve not only as moral guidance but also as a competitive strength in capitalist economic systems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ArioPutra, F. M. (n.d.). Membangun Etika Bisnis Islami: Refleksi atas Nilai Kejujuran, Amanah, dan Ihsan. Jurnal Ekonomi Islam, 2(3), 97-98

Bahri, B. (2018). Kewirausahaan Islam: Penerapan Konsep Berwirausaha dan Bertransaksi Syariah dengan Metode Dimensi Vertikal (Hablumminallah) dan Dimensi Horizontal (Hablumminannas). Maro: Jurnal Ekonomi Syariah Dan Bisnis, 1(2), 67–86. http://jurnal.unma.ac.id/index.php/Mr/index

Baladina, N. (2012). Membangun Konsep Enterpreneurship Islam. Ulul Albab, 13(2), 123. https://doi.org/10.18860/ua.v0i0.2371

Dikutip juga dari IAIN Kudus, BAB II Landasan Teori: A. Deskripsi Pustaka, diakses 15 Juni 2025, http://repository.iainkudus.ac.id/11684/5/5.%20Bab%20II.pdf .

Dwihantoro, P. (2013). ETIKA DAN KEJUJURAN DALAM BERPOLITIK Prihatin Dwihantoro. Politika, 4(2), 13–21.

Fauzi, A. (2024). PERAN ETIKA DALAM BISNIS ISLAM STUDI PEMIKIRAN YUSUF AL-QARDHAWI. MODERASI Journal Of Islamic Studies, 04(01), 80–93.

Habiburrahman. (2019). Islam dan Kapitalisme; Titik Temu dan Kritik Dalam Al-Qur’an. Indonesian Journal of Religion and Society, 1(1), 38-50. www.journal.lasigo.org/index.php/IJRS

Harianja, R. A., & Syarifuddin. (2025). Kapitalisme dalam pandangan filsafat bisnis Islam. Jurnal Masharif al-Syariah: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 10(2), 1076-1084. https://doi.org/10.30651/jms.v10i2.25997

Hijriah, H. Y. (2016). Spiritualitas Islam dalam Kewirausahaan. Tsaqafah, 12(1), 187-188 https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v12i1.374

Hudaeri, M. (2007). Tasawuf dan tantangan kehidupan modern. ALQALAM, 24(1), 21.

Husna, A., & Pangestu, R. (n.d.). Jurnal ekonomi islam. 124–133.

Jannatul, N. (2025). Kewirausahaan Islami: Jalan bisnis menuju keberkahan dan kesejahteraan. Kompasiana. Dikutip dari https://www.kompasiana.com/jannatul69413/6807641034777c0920426282/kewirausahaan-islami-jalan-bisnis-menuju-keberkahan-dan-kesejahteraan?page=all#goog_rewarded

Khairiah, J. (2025). Kewirausahaan Islami: Jalan Bisnis Menuju Keberkahan dan Kesejahteraan. https://www.kompasiana.com/jannatul69413/6807641034777c0920426282/kewirausahaan-islami-jalan-bisnis-menuju-keberkahan-dan-kesejahteraan?page=all#goog_rewarded

Khobir, A. (2010). Islam dan Kapitalisme. RELIGIA, 13(2), 233

Maulida, N., Novita, & Aisyah, S. F. (2024). Etika bisnis Islam: Implementasi prinsip keadilan dan tanggung jawab dalam ekonomi syariah. El-Iqthisadi Jurnal Hukum Ekonomi Syariah Fakultas Hukum Dan Syariah, 7, 49-61. https://doi.org/10.24252/el-iqthisady.v7i.46740

Nurfauzi, Y. (2016). Peran wirausaha Muslim dalam implementasi masyarakat ekonomi ASEAN (MEA). Jurnal Ekonomi Islam el-JIZYA, 4(2), 377.

Nurjaman, M. I., & Anwar, S. (2022). Praktik Riba Dan Bunga Bank: Telaah Etika Dalam Ekonomi Islam. Al Iqtishod: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Ekonomi Islam, 10(1), 1–15. https://doi.org/10.37812/aliqtishod.v10i1.296

Nurpriatna, A., Hasanah, E., Ismatullah, A., & Malik, M. I. (2024). Kharismatik : Jurnal Ilmu Pendidikan. 2(2), 120–132.

Rinawati, A. (2020). Pancasila Dan Eksistensi Ekonomi Kerakyatan Dalam Menghadapi Kapitalisme Global. Jurnal Terapung : Ilmu - Ilmu Sosial, 2(2), 1–12. https://doi.org/10.31602/jt.v2i2.3972

Risady, A., Umam, K., Islam, U., Sultan, N., Muhammad, A., & Samarinda, I. (2025). AL-AFKAR : Journal for Islamic Studies Problem Kerja Kapitalisme : Studi Analisis Worldview Islam. 8(1), 531-536. https://doi.org/10.31943/afkarjournal.v8i1.1229.Capitalism

Sopingi, I. (2016). Etika Bisnis Menurut Al-Ghazali: Telaah Kitab Ihya’ ’ Ulum Al-Din. Iqtishoduna, 10(2), 142–148. https://doi.org/10.18860/iq.v10i2.3223

Susanti, D. A., & Edy Yusuf Agung Gunanto. (2022). Faktor yang Mempengaruhi Intention to Recommend Produk Kosmetik Halal (Studi Kasus di Kota Tangerang Selatan). Jurnal Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan, 9(4), 543. https://doi.org/10.20473/vol9iss20224pp543-558

Downloads

Published

2025-06-17