Perilaku Konsumtif Menurut Etika Bisnis Islam
DOI:
https://doi.org/10.61132/jeap.v2i1.811Keywords:
Business Ethics, Islamic Business, Consumer BehaviorAbstract
In Indonesia, the increasing consumer behavior is caused by globalization and a culture of materialism, which poses significant moral and economic challenges. The purpose of this research is to explain how Islamic business ethics influence the consumer behavior of society. This study uses library research with a descriptive method. This involves literature research related to journals, books, and scientific articles. Research shows that Islamic business ethics, based on Sharia values such as justice, balance, and social responsibility, can serve as a useful foundation for transforming consumer behavior to be more rational and aligned with needs. The results show that the values of Islamic business ethics should be incorporated into economic policies, education, and business practices in Indonesia to create a more prosperous and moral society.
Downloads
References
Abdul, A. (2013). Etika bisnis perspektif Islam. Alfabeta.
Adiputra, R., & Moningka, C. T. (2012). Gambaran perilaku konsumtif terhadap sepatu pada perempuan dewasa awal. Psibernetika, 5(2).
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980.
Al Arif, M. N. R., & Amalia, E. (2010). Teori mikroekonomi: Suatu perbandingan ekonomi Islam dan ekonomi konvensional. Kencana.
Alfan, M. (2011). Filsafat etika Islam. CV Pustaka Setia.
AlFitri. (2007). Budaya konsumerisme masyarakat perkotaan.
Anwar, P. M. (2009). Perilaku konsumen. Refika Aditama.
Ardikawati, T. J. T. (2013). Perilaku konsumtif di kalangan mahasiswa FIS UNY pada klinik kecantikan. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1).
Arifin, D. (2009). Etika bisnis Islam. Walisongo Press.
Azharsyah, I., Amelia, E., Akbar, N., et al. (2021). Pengantar ekonomi Islam. Departemen Ekonomi dan Keuangan Syariah Bank Indonesia.
Badroen, F., & Suhendra. (2006). Etika bisnis dalam Islam. Kendana Prenada Media Grub.
Bahri, S. A. (2014). Etika konsumsi dalam perspektif ekonomi Islam. HUNAFA: Jurnal Studia Islamika, 11(2), 347. https://doi.org/10.24239/jsi.v11i2.360.347-370
Buchari, A., & Priansa, D. J. (2009). Manajemen bisnis syariah. Alfabeta.
Dahi, D. (2013). Konsumtif, tetapi bisa produktif. Retrieved from www.dahlandahi.com
Djakfar, M. (2012). Etika bisnis menangkap spirit ajaran langit dan pesan moral ajaran bumi. Penebar Swadaya.
Ermawatin, E., & Indriyati. (2011). Hubungan antara konsep diri dengan perilaku konsumtif pada remaja di SMPN 1 Piyungan. Jurnal Psikologi, 2(1).
Fitrohusadi, A. (2015). Hubungan antara locus of control dengan perilaku konsumtif pada penggemar batu akik di Kelurahan Bukit Lama Palembang.
Hariyono, P. (2015). Hubungan gaya hidup & konformitas dengan perilaku konsumtif pada remaja. Jurnal Psikologi, 3(2).
Hasibuan, S. W., Masrifah, A. R., Latifah, E., et al. (2021). Metode penelitian ekonomi Islam. Media Sains Indonesia.
Isnaini, H., Nasution, Y. S. J., Marliyah, R., & Syahriza. (2015). Hadis-hadis ekonomi. Kencana.
Jalaluddin, & Khoerulloh, A. K. (2020). Prinsip konsumsi dalam Islam: Tinjauan terhadap perilaku konsumen Muslim dan non-Muslim. Jurnal Ekonomi Islam, 3(2).
Jami’uswaniyah, S. N., & Latifah, E. (2022). Perilaku konsumsi dalam perspektif ekonomi Islam: Studi kasus mahasantri putri Pondok Pesantren Tarbiyatut Tholabah Kranji Paciran Lamongan. JAKA (Jurnal Akuntansi, Keuangan, dan Auditing, 3(2), 358–375.
Jones, I., & Lindawaty, S. (2007). Hukum bisnis dalam persepsi manusia modern. PT Refika Aditama.
Latifah, E., & Nuriyah, F. (2021). Etika bisnis Islam: Islamic corporate governance dalam manajemen operasional di industri kreatif. Al-Musthofa: Journal of Sharia Economics, 4(2), 198–217.
Latifah, E., Sy, S., & Ak, M. (2020). Pengantar bisnis Islam. Penerbit CV. SARNU UNTUNG.
Latifah, E., Zulkifli, Z., Setiawati, L., et al. (2024). Konsep bisnis Islam.
Nata, A. (2012). Akhlak tasawuf dan karakter mulia. Raja Grafindo.
Nurbaeti, A. (2022). Konsumsi dalam perspektif ekonomi Islam.
Rasyid, A. (2019b). Perilaku konsumtif dalam perspektif agama Islam. Jurnal Ekonomi Islam, 5(2).
Rasyid. (2019a). Pengaruh pengembangan karir dan kompetensi pegawai terhadap kinerja kepegawaian pada kantor Badan Kepegawaian dan Diklat Daerah Lampung Timur. Jurnal Manajemen, 2(3).
Rusby, Z. (2017). Ekonomi Islam. Pusat Kajian Pendidikan Islam FAI UIR.
Sumartono. (2002). Terperangkap dalam iklan: Meneropong imbas pesan iklan televisi. Alfabeta.
Tantri, F. (2009). Pengantar bisnis. Rajawali Pers.
Wahyuni, S. (2013). Teori konsumsi dan produksi dalam perspektif Islam. Jurnal Ekonomi Islam, 10(1). https://core.ac.uk/download/pdf/229018574.pdf
Zamzam, F., & Aravik, H. (2020). Etika bisnis Islam seni berbasis keberkahan. CV Budi Utama.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Ekonomi, Akuntansi, dan Perpajakan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.