Peran Layanan Program SAMSAT Keliling dalam Meningkatkan Pendapatan Daerah di SAMSAT Kabupaten Sukabumi
DOI:
https://doi.org/10.61132/jeap.v2i2.936Keywords:
SAMSAT Keliling, Lokal Revenue, Motor Vehicle RevenueAbstract
Mobile vehicle tax service is one of the regional government initiatives designed to facilitate tax compliance and increase regional revenue. This study aims to examine the contribution of mobile tax units in boosting local revenue in Sukabumi Regency. The methodology applied in this research is a descriptive qualitative approach, with data collection conducted through direct observation. The findings reveal that the implementation of mobile tax units produces significant effects on increasing the number of taxpayers, resulting in higher local revenue from the vehicle tax component. This service has also successfully reached remote areas previously difficult to access by conventional tax offices. Therefore, mobile tax units can be considered effective as a sustainable strategy to optimize regional income.
Downloads
References
Aldi, M., Putra, E., Rizki, M., Putra, H., Emylia, N., & Musari, K. (2025). Dampak Digitalisasi Layanan E-Samsat Dalam Meningkatkan Kepatuhan Pajak Kendaraan Bermotor Di Kabupaten Jember Menulis : Jurnal Penelitian Nusantara. 1(2023), 661–665.
Aryani, R. A. I., Shelia, B., Azzahra, R., & Kunci, K. (2024). Pengaruh Strategi Penerimaan Pajak Kendaraan Bermotor ( PKB ) Dalam Peningkatan Pendapatan Asli Daerah Pada Samsat Gerung. 10, 663–669.
Chaerani, F., Marundha, A., & Khasanah, U. (2024). Pengaruh Pemutihan Pajak, Kesadaran Wajib Pajak, dan Samsat Keliling Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Kendaraan Bermotor (Studi Empiris Samsat Jakarta Timur). Jurnal Economina, 3(2), 237–253. https://doi.org/10.55681/economina.v3i2.1196
Dipraja, A. S. (2023). Analisis efektivitas dan konstribusi pajak kendaraan bermotor terhadap pendapatan asli daerah provinsi jawa barat pada p3dw kabupaten sukabumi 1 cibadak.
Durham, C. (2022). Amicus Curiae. Revista Latinoamericana de Derecho y Religión, 1(NE), 301–313. https://doi.org/10.7764/rldr.ne01.009
Fitriani, F., & Bazarah, J. (2022). Implementasi Layanan Inovasi Samsat Keliling Dalam Upaya Meningkatkan Pelayanan Pembayaran Pajak Kendaraan Bermotor. PREDIKSI : Jurnal Administrasi Dan Kebijakan, 21(1), 77. https://doi.org/10.31293/pd.v21i1.6236
Gizka Zashi Kirana, M. (2024). Analisis Pengaruh Program Pemutihan Pajak, Layanan SAMSAT Keliling, Program E-SAMSAT Dan Sosialisasi Perpajakan Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Kendaraan Bermotor (Studi Kasus di Kantor SAMSAT Kota Salatiga). SEIKO : Journal of Management & Business, 7(1), 1072–1086.
Kamaluddin, S. (2024). REVOLUSI BIROKRASI DI PAPUA : MENGHADIRKAN PELAYANAN PUBLIK PRIMA DI TENGAH KETERBATASAN INFRASTRUKTUR BUREAUCRATIC REVOLUTION IN PAPUA : DELIVERING EXCELLENT PUBLIC. 5(1), 27–37.
Kamaruddin Sellang, S.Sos., M.AP., DR. H. Jamaluddin, S.Sos, M.Si., Ahmad Mustanir, S.I.P., M. S. (2022). Strategi Dalam Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik . Dimensi , Konsep. August, 1–104.
Laily, T. P., & Priyadi, M. P. (2022). Implementasi E-Government Pada Pelayanan E-Samsat Dalam Menciptakan Good Governance Pada Kantor Samsat Surabaya Timur. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 11(4), 1–16.
Maulana, M. D., & Septiani, D. (2022). Pengaruh Layanan Samsat Keliling, E-Samsat dan Sanksi Perpajakan Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Kendaraan Bermotor. Jurnal Akuntansi, 14(2), 231–246.
Oktavianto, N., Afifah, N., & KA, V. (2021). Efektivitas Penerimaan E-samsat sebagai media Pembayaran Pajak. Jurnal Pabean, 3(July), 11. https://www.researchgate.net/publication/354920386_EFEKTIVITAS_E-SAMSAT_SEBAGAI_MEDIA_PEMBAYARAN_PAJAK_KENDARAAN_BERMOTOR-PKB
Panggabean, L. (2023). Kontribusi Pajak Provinsi Dan Pajak Kabupaten/Kota Terhadap Penerimaan Pajak Daerah (Studi Kasus: Provinsi DKI Jakarta 2017-2022). Jurnal Ekonomi, Manajemen Akuntansi Dan Perpajakan (Jemap), 5(2), 200–220. https://doi.org/10.24167/jemap.v5i2.4474
Publicuho, J., Ode, L., Said, A., Syaqira, A., & Oleo, U. H. (2024). DIGITALISASI LAYANAN SAMSAT : Peningkatan Kepatuhan Pajak Kendaraan Bermotor Melalui e-Samsat di Kabupaten Muna. 7(4), 2111–2126.
Rahman, A., Fadhilah, N., & Mauliyah, N. I. (2025). Upaya Meningkatkan Pendapatan Asli Daerah pada UPT PPD Surabaya Barat dengan Penagihan Piutang Pajak Kendaraan Bermotor. 3(1), 19–30.
Rizal, M., Permana, N., & Qalbia, F. (2024). TRANSFORMASI SISTEM PERPAJAKAN DI ERA DIGITAL : TANTANGAN , INOVASI , DAN KEBIJAKAN. 4(4), 340–348. https://doi.org/10.53866/jimi.v4i4.648
Rosika, C., & Frinaldi, A. (2023). Penerapan Prinsip-Prinsip Good Governance dalam Pelayanan BPJS Kesehatan di Kota Padang. COMSERVA Indonesian Jurnal of Community Services and Development, 2(09), 1902–1908. https://doi.org/10.59141/comserva.v2i09.587
Sudarmana, I. P. A., & Sudiartha, G. M. (2020). Pengaruh Retribusi Daerah Dan Pajak Daerah Terhadap Pendapatan Asli Daerah Di Dinas Pendapatan Daerah. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 9(4), 1338. https://doi.org/10.24843/ejmunud.2020.v09.i04.p06
Ulfah, S. N., Kurniawan, I. A., & Firdiyani, F. (2025). Penerapan Prinsip-Prinsip New Public Service Studi Kasus : Layanan SAMSAT Keliling Balaraja. 06(01), 1–17.
Yam, J. H. (2024). Kajian Penelitian: Tinjauan Literatur Sebagai Metode Penelitian. Jurnal Empire, 4(1), 61–70.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Ekonomi, Akuntansi, dan Perpajakan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.