Peningkatan Kinerja UMKM Donat Tuasan melalui Pengelolaan SDI dan Digitalisasi Penjualan

Authors

  • Afni Haryanti Harahap Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Leni Shofiyani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Servina Rahayu Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Zainarti Zainarti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/jpaes.v2i3.1246

Keywords:

SDI, MSMEs, Digitalization

Abstract

This study aims to understand the influence of human resource management (SDI) and sales digitalization on improving the performance of MSMEs, especially in the donut business in the Tuasan area. According to the results of interviews and direct observations, Donat Tuasan MSMEs face major obstacles in the use of digital technology, such as low digital literacy and lack of understanding of digital payment systems such as QRIS and food delivery service platforms such as GoFood and GrabFood. In an effort to improve business performance, human resource empowerment is very necessary, including education on the use of digital technology and the development of business actors' competencies in managing businesses in a modern manner. The implementation of a cashless payment system and the use of digital platforms are expected to be able to expand market reach, increase transaction efficiency, and improve the competitiveness of MSMEs in the digital era. This study emphasizes that the success of MSME digital transformation is highly dependent on effective SDI management and continuous support from various related parties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alifia, N., Permana, E., & Harnovinsah. (2024). Analisis penggunaan QRIS terhadap peningkatan pendapatan UMKM. Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan P, 25(1), 64.

Anggraeni, F. D., Hardjanto, I., & Hayat, A. (2013). Pengembangan usaha mikro, kecil, dan menengah melalui fasilitasi pihak eksternal dan potensi internal. Jurnal Administrasi Publik (JAP), 1(6), 1289. https://doi.org/10.31949/jb.v2i4.1525

Anjelina, J. D., Salsabila, R., Fitriyanti, D. A., & Lestari, N. D. (2021). Analisa perkembangan manajemen sumber daya insani dalam mewujudkan perekonomian yang stabil. Izdihar: Jurnal Ekonomi Syariah, 1(1), 121–122. https://doi.org/10.32764/izdihar.v1i1.1710

Hairani, F., Damanik, R., Budhi, A. F., Pristiwanda, D., L, A. P. R., & Nasution, D. P. (2024). Pengaruh penggunaan QRIS untuk meningkatkan efektivitas dan efisiensi pembayaran UMKM di Medan. Jurnal Ekonomi Manajemen dan Bisnis, 1(3). https://jurnalistiqomah.org/index.php/jemb/article/view/826

Harianto, D., & Ahmad. (2025). Pengaruh digitalisasi terhadap penjualan pelaku usaha mikro, kecil, dan menengah (UMKM) di Kota Makassar. Jurnal Nuansa: Publikasi Ilmu Manajemen dan Ekonomi Syariah, 3(1), 31–32.

Hutabarat, H. P. W. (2023). Analisis pengaruh layanan GoFood terhadap peningkatan penjualan pedagang kaki lima. JISPENDIORA: Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan dan Humaniora, 2(3), 78–79. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v2i3.964

Huzaifi, A., Hanifah, F., Harkart, M. A., Ardiansah, R., Christina, V. S., Sutoro, M., & Sugiarti, E. (2022). Peran sumber daya manusia dalam mengembangkan kinerja pada UMKM Griya Cendekia di Desa Curug, Kecamatan Gunung Sindur, Kabupaten Bogor. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Mengabdi (JimawAbdi), 2(1), 2.

Lintang, S. K., Walewangko, E. N., & Rorong, I. P. F. (2025). Dampak penggunaan QRIS pada pelaku UMKM sebagai upaya percepatan pertumbuhan ekonomi di Kota Manado. Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 25(1), 16.

Perdata, R. Y. (2023). Pelaksanaan unit usaha mikro kecil menengah (UMKM) menurut hukum Islam di Indonesia. Unes Law Review, 6(2), 62222.

Zed, E. Z., & Delima, A. A. (2024). Pelatihan digital marketing melalui GoBiz Mitra Shasha di Desa Sukamekar Kecamatan Sukawangi. Jurnal Ekonomi Revolusioner, 7(11), 213.

Downloads

Published

2025-06-24

How to Cite

Afni Haryanti Harahap, Leni Shofiyani, Servina Rahayu, & Zainarti Zainarti. (2025). Peningkatan Kinerja UMKM Donat Tuasan melalui Pengelolaan SDI dan Digitalisasi Penjualan. Jurnal Pajak Dan Analisis Ekonomi Syariah, 2(3), 65–75. https://doi.org/10.61132/jpaes.v2i3.1246