Analisis Peran Pembiayaan KUR Mikro dalam Mendukung Peningkatan Daya Saing UMKM di Era Digital
Studi Kasus di Bank Syariah Indonesia KCP Sumedang Tanjungsari 2
DOI:
https://doi.org/10.61132/jpaes.v2i4.1571Keywords:
Capital, MSME, Technological, Micro, KURAbstract
Rapid technological developments create opportunities for businesses to scale their businesses. Sharia Micro KUR is a step toward optimizing working capital and investment in accordance with sharia principles. This study aims to analyze the role of Micro KUR financing, outline strategies for utilizing Micro KUR financing in the digital era, and identify challenges in distributing and utilizing Micro KUR to increase the competitiveness of MSMEs. This study uses a qualitative approach and descriptive methods with primary and secondary data sources through observation, interviews with Micro staff, and literature review of articles related to MSMEs in the Digital Era. The analysis shows that Micro KUR financing is a solution for economic development in Indonesia, serving halal MSMEs facing capital challenges. Sharia Micro KUR can be utilized by MSMEs to meet their capital needs as an alternative to adopting digital marketing technology through social media. However, behind the utilization of Micro KUR, there are significant challenges in distributing BSI and utilizing MSMEs. Suggestions for other researchers include applying a quantitative approach with statistical data analysis regarding the relationship between the use of Sharia Micro KUR and increasing the competitiveness of MSMEs in the digital era.
Downloads
References
Agustina, D. M., & Kurniasari, W. (2023). Peranan pembiayaan BSI KUR mikro dalam peningkatan kesejahteraan UMKM. Buletin Ekonomika Pembangunan, 4(1), 1–5. https://doi.org/10.21107/bep.v4i1.20035
Aisyah, E. N., & Maulida, L. M. (2024). Peran pembiayaan KUR mikro dalam mendukung pertumbuhan UMKM di Bank Syariah Indonesia KCP Malang Turen 1. SENMEA: Seminar Nasional Manajemen, Ekonomi, dan Akuntansi, 187–192.
Anisa, N., Hubeis, M., & Palupi, N. S. (2023). Kajian efektivitas pembiayaan KUR mikro dalam pengembangan UMKM di Bank Syariah Indonesia (studi kasus di BSI KCP Bogor Pomad). Manajemen IKM, 18(2), 152–162. https://doi.org/10.29244/mikm.18.2.152-162
Azis, M., & Azizah, L. M. (2022). Peran pembiayaan Kredit Usaha Rakyat pada Bank Syariah Indonesia terhadap perkembangan usaha mikro kecil dan menengah di Kabupaten Mojokerto. WADIAH: Jurnal Perbankan Syariah, 6(1), 161–171. https://doi.org/10.30762/wadiah.v6i2.165
Fadhillah, P., & Yuniarti, A. (2023). Pemberdayaan UMKM: Melihat peluang bisnis di era digital di Desa Ujunge Kecamatan Tanasitolo Kabupaten Wajo. Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Riset Pendidikan, 2(1), 291–293.
Fajrul, M., & Saptyana, R. F. (2025). Strategi peningkatan daya saing UMKM kuliner di era digital: Studi kasus pada pelaku usaha di Kota Semarang. MAMEN (Jurnal Manajemen), 4(2), 144–148. https://doi.org/10.55123/mamen.v4i2.5066
Godwin, G., Junaedi, S. R., Hardini, M., & Purnama, S. (2024). Inovasi bisnis digital untuk mendorong pertumbuhan UMKM melalui teknologi dan adaptasi digital. ABDI: ADI Bisnis Digital Interdisiplin, 5(2), 42. https://doi.org/10.34306/abdi.v5i2.1172
Hasanah, U., Fitriani, N., & Hana, K. F. (2022). Analisis penerapan sharia compliance pada produk pembiayaan BSI KUR mikro di Bank Syariah Indonesia. BANCO: Jurnal Manajemen dan Perbankan Syariah, 4(2), 144–158. https://doi.org/10.24239/jipsya.v4i2.142.144-158
Indonesia, B. S. (2024). BSI KUR mikro. Bankbsi.co.id.
Karlina, R. (2020). Analisis strategi pemasaran produk pembiayaan Kredit Usaha Rakyat mikro di BRI Syariah KCP Mojoagung.
Marliyana, P. (2024, Juni 4). Usaha mikro dominasi UMKM di Sumedang. Sumedangkab.go.id.
Maurina, A. C., & Rusdianto, R. (2023). Strategi peningkatan daya saing UMKM terhadap perdagangan internasional. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 71–75. https://doi.org/10.55606/jpkm.v2i2.146
Mongkito, A. W., Putra, T. W., Imran, M., Novita, K., & Ansar, A. N. (2021). Implementasi pembiayaan Kredit Usaha Rakyat (KUR) mikro syariah dalam pengembangan usaha mikro. Robust: Research Business and Economic Studies, 1(1), 93–97. https://doi.org/10.31332/robust.v1i1.2886
Renaldi, R., Karmawan, S., & Sekhruri. (2024). Peran pembiayaan syariah dalam pengembangan UMKM di Indonesia. JPSI (Jurnal Perbankan Syariah Indonesia), 3(2), 103–111.
Saputra, H. T., Rif’ah, F. M., & Adriyanto, B. (2023). Penerapan digital marketing sebagai strategi pemasaran guna meningkatkan daya saing UMKM. Journal Economy Management Business and Entrepreneur, 1(1), 30–33. https://doi.org/10.31537/jembe.v1i1.1275
Sifwah, M. A., Nikhal, Z. Z., Dewi, A. P., Nurcahyani, N., & Latifah, R. N. (2024). Penerapan digital marketing sebagai strategi pemasaran untuk meningkatkan daya saing UMKM. MANRAP: Journal Management Accounting, Tax, and Production, 2(1), 109–111. https://doi.org/10.57235/mantap.v2i1.1592
Suprianto, F. (2020). Dilematis UMKM di era digital. Scientific Journal of Reflection: Economic, Accounting, Management, and Business, 3(1), 24–26. https://doi.org/10.37481/sjr.v3i1.122
Suryani, L. (2023). Pengaruh efektivitas produk KUR terhadap pendapatan nasabah UMKM Bank Syariah Indonesia KC Tangerang Pusat.
Vita, D. I. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi pembiayaan Kredit Usaha Rakyat (KUR) mikro iB: Implementasi pada akad murabahah di BRI Syariah KC Malang. JIEP, 19(1), 14–23.
Zikri, H. (2024). Transformasi ekonomi digital untuk meningkatkan produktivitas dan daya saing UMKM di Indonesia. Glossary: Jurnal Ekonomi Syariah, 2(2), 16–23. https://doi.org/10.52029/gose.v2i1.206
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pajak dan Analisis Ekonomi Syariah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.